ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT
Marta Pieja, Kornelia Przywara
"Miarą naszej miłości do zwierząt są ofiary,
które jesteśmy gotowi dla nich złożyć”.
Konrad Lorenz
Światowy Dzień Zwierząt to święto obchodzone co roku 4 października......
„Obojętnie czy jest to pies, kot, chomik, mysz, szczur, koń czy świnka. Bardzo często to święto kojarzone jest ze wspominaniem św. Franciszka z Asyżu. Św. Franciszek był bowiem patronem zwierząt – głosił, iż wszystkie istoty na świecie są równe. Oprócz tego sprawuje on opiekę nad ekologią i ekologami. Mimo iż na Światowy Dzień Zwierząt miała wpływ filozofia św. Franciszka, to został on ustanowiony stosunkowo niedawno, bo w 1931 roku we Florencji. Do Polski zawitało ono po 62 latach, w 1993 roku. Wszelkie organizowane akcje związane ze świętem mają zwrócić uwagę na nasze zachowanie w stosunku do wszelkich mniejszych czy większych istot. Fundacje i międzynarodowe organizacje wyczulają na bezdomność zwierząt, znęcanie się nad nimi. W większych miastach w Polsce organizowane są imprezy ze schroniskowymi adopciakami, które mają zachęcać do dawania domów psom, kotom, a nawet świnkom czy koniom.
W grupie I obchodzenie święta dzieci zaczęły od piosenki „ Mam zwierzątko”, po której była dyskusja a po niej dzieci wyciągały spod „czarodziejskiego dywanika” zwierzęta (pluszaki), z którymi tańczyły do skocznej muzyki. Następnie rozpoznawały odgłosy zwierząt, układały obrazki ze zwierzętami pociętymi na trzy części, losowały emblematy ze zwierzętami i dobierały się w pary oraz malowały farbami szablon wybranego przez siebie zwierzątka. Wszystkie te działania sprawiały dzieciom radość co widać było na ich twarzach. Jesteśmy odpowiedzialni za wszystko, co oswoiliśmy – ta parafraza z „Małego Księcia” idealnie obrazuje ducha Światowego Dnia Zwierząt. Dlatego też nie powinniśmy obojętnie przechodzić obok krzywdy naszych mniejszych braci.
W grupie II dzieci również świętowały dzień zwierząt. Na początku odbyła się pogadanka na temat bezdomnych zwierząt, sposobów udzielania im pomocy oraz dlaczego warto adoptować zwierzę ze schroniska zamiast je kupować. Dzieci przypominały nazwy wielu zwierząt i wskazywały miejsca gdzie mieszkają lub gdzie można je zobaczyć. Dzieci rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe o zwierzętach, uczestniczyły w zabawach ruchowych, których tematem przewodnim były zwierzęta. Przedszkolaki bardzo chętnie opowiadały o tym, w jaki sposób opiekują się zwierzątkami które mają w swoich domach. Na koniec zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną nt. „Nasi milusińscy” techniką origami z kół.
Dzięki dzisiejszym zajęciom przedszkolaki wiedzą, że zwierzęta to istoty żywe, które potrafią czuć i o które należy dbać, bo często potrzebują naszej pomocy. Dzieci przekonały się, że być właścicielem zwierząt to ogromna odpowiedzialność, a ochrona zwierząt to nie hobby, ale obowiązek i miara człowieczeństwa.
GALERIA ZDJĘĆ - GRUPA I
GALERIA ZDJĘĆ - GRUPA II