PROJEKT GRANTOWY

Zakładka PROJEKT GRANTOWY powstała w celu zamieszczania informacji 
o realizacji autorskiego  projektu „KODUJEMY, RUSZAMY SIĘ I GRAMY 
- MATEMATYCZNE KOMPETENCJE ROZWIJAMY” w ramach programu 
grantowego  "Rosnę z matematyką" sponsorowanego przez mBank.

-   Zapraszamy do śledzenia zakładki

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


7 czerwca 2023 r. odbył się Gminny Turniej „Przedszkolny szach-mat" zorganizowany przez nasze przedszkole w ramach realizacji programu grantowego „Rosnę z matematyką” i projektu przedszkolnego „KODUJEMY, RUSZAMY SIĘ I GRAMY - MATEMATYCZNE KOMPETENCJE ROZWIJAMY” sponsorowanego przez mBank.

W rozgrywkach wzięło udział łącznie 12 zawodników z oddziałów przedszkolnych i przedszkoli z terenu gminy Sędziszów Małopolski, po 4 zawodników: ze Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Władysława Węglowskiego w Sędziszowie Małopolskim, Szkoły Podstawowej im. ks. Władysława Świdra w Czarnej Sędziszowskiej i z Publicznego Przedszkola Nr 2 im. J. Korczaka w Sędziszowie Małopolskim. Turniej został rozegrany systemem szwajcarskim na dystansie 5 rund po 7 minut na każdego zawodnika. Nad poprawnością i sprawną organizacją prowadzonych rozgrywek czuwał sędzia główny International Arbiter Pan Krzysztof Skiba, wiceprezes Podkarpackiego Związku Szachowego.

Podczas rozgrywek młodzi szachiści wykazali bardzo dobre przygotowanie szachowe. Partie stały na wysokim poziomie, były emocje radości z wygranych i smutku z przegranych pojedynków. Każdy dzielnie walczył na miarę własnych możliwości. Pani Jola Żuczek - nasz przedszkolny instruktor szachowy - z dumą obserwowała swoich podopiecznych, którzy finalnie zajęli na podium wszystkie 3 miejsca.

I miejsce - Tymoteusz Piczak
II miejsce - Tymoteusz Górka
III miejsce - Franciszek Bury

Zawodnikiem z najwyższą liczbą
punktów poza podium był Aleksander Lasek - również z naszego przedszkola.

Zwycięzcy otrzymali puchary, dyplomy i nagrody ufundowane przez mBank oraz przez nasze przedszkole.

FOTORELACJA Z TURNIEJU SZACHOWEGO


 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

1 czerwca w Dzień Dziecka odbyły sie Ogrodowe Rozgrywki Matematyczne. Przedszkolaki z wykorzystaniem nowych pomocy wykazały się swoimi umiejętnościami. Każda grupa, oczywiście zgodnie z wiekiem, zaprezentowała poziom umiejętności gry w szachy, warcaby, kodowania na matach, na chustach, zabawach z wiatrakiem matematycznym itp. Dzieci świetnie się bawiły, a przy okazji nie tylko rozwijały swą sprawność fizyczną, ale również doskonaliły zdolności matematyczne.
 

FOTORELACJA Z OGRODOWYCH ROZGRYWEK MATEMATYCZNYCH 

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

PRZEDSZKOLAKI UCZYŁY SIE MATEMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3

W ramach projektu dodatkowym działaniem było wyjście dzieci z Grupy V do SP 3 na lekcje matematyki. Było to dla nich niezwykłe przeżycie – niektóre dzieci po raz pierwszy przekroczyły próg szkoły –zobaczyły ten duży budynek, który czasem mijali, usłyszały dzwonek na przerwę, zobaczyły klasę lekcyjną… Dzieci zostały miło przyjęte przez Panią Krystynę Bieniek i pracowników szkoły. Celem ich wizyty były zajęcia - lekcja otwarta - przygotowana przez Panią Krysię. W przeprowadzenie zajęć zostali też zaangażowani uczniowie klasy pierwszej, w części Absolwenci naszego przedszkola - występując przed dziećmi, czytając wiersze i śpiewając przepiękną piosenkę o Pani Wiośnie… Tematem zajęć natomiast było poznanie pojęć związanych z czasem i zegarem, nazywanie części zegara, odczytywanie na nim pełnych godzin, zadania matematyczne i gra zespołowa. Dzieci poznały rodzajów zegarów, tj.: klepsydra, zegar ścienny, zegarek na rękę, minutnik, zegar wahadłowy, budzik… słowem – brały udział we wspaniałych i ciekawych zajęciach. 

Zajęcia matematyczne „idą także w parze” z realizacją naszego programu grantowego „Rosnę z matematyką” i projektem przedszkolnym „KODUJEMY, RUSZAMY SIĘ I GRAMY – MATEMATYCZNE KOMPETENCJE ROZWIJAMY” – sponsorowanego przez mBank. W ramach integracji – dzieci mogły usiąść w szkolnej ławce, zobaczyć, jak to jest „naprawdę” w szkole, zgłaszając się do odpowiedzi, wykonując poszczególne zadania od Pani…. Czas spędzony w szkole minął przedszkolakom przyjemnie i baaardzo miło, więc pełne nowych wrażeń i doświadczeń powróciły do przedszkola.

FOTOGALERIA

 


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Fundacja mBanku


Już połowa realizacji projektu za nami.
Zapraszamy na relację - opis i zdjęcia z przebiegu projektu na stronie Telewizji Sędziszów Małopolski

RELACJA Z PRZEBIEGU PROJEKTU TvS

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

W kwietniu, w ramach zadania „Udział dzieci 6-letnich jako obserwatorów turnieju szachowego organizowanego przez Towarzystwo Szachowe SKOCZEK”, w związku z przesunięciem terminu, zmieniono formę realizacji zadania. W sali przedszkolnej zorganizowano wspólne oglądanie na dużym ekranie zmagań młodych zawodników podczas przedszkolnych rozgrywek i turniejów szachowych. Dzieci dowiedziały się jakie panują zasady podczas turnieju, jak przedstawia się system rund turniejowych oraz jak wygląda ceremonia otwarcia i dekoracja zwycięzców.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

PORADNIK MATEMATYCZNY DLA RODZICÓW

WPŁYW ZABAW I GIER MATEMATYCZNYCH NA ROZWÓJ DZIECKA
– PRZYKŁADY ZABAW MATEMATYCZNYCH


Dzieci spędzają dziś znaczną część wolnego czasu przed komputerem lub telewizorem. Wirtualna rozrywka może być pożyteczna, ale tylko wtedy, gdy stosowana jest z umiarem. W nadmiernej ilości nie ma dobrego wpływu na rozwój dziecka. Dlatego dorośli powinni dbać o zapewnienie dzieciom także innych form rozrywki.

Jest wiele interesujących sposobów na rozwijanie u dziecka od najmłodszych lat różnorodnych umiejętności matematycznych. Są to na przykład gry i zabawy. Łączą one przyjemne z pożytecznym, pozwalają miło spędzać czas, stawiają intelektualne wyzwania i przynoszą satysfakcję dziecku, a jednocześnie rozwijają pamięć, słownictwo, wyobraźnię, kreatywność, spostrzegawczość, umiejętność skupienia uwagi, inteligencję senso-motoryczną i twórcze myślenie. Doskonalą przy tym procesy umysłowe takie jak: analizowanie, porównywanie, syntezowanie, abstrahowanie i rozumienie przyczynowo- skutkowe.

Zabawy matematyczne wpływają na rozwój tak wielu sfer umysłu dziecka, że warto wykorzystywać je już od najmłodszych lat.

Ich celem jest rozbudzanie ciekawości poznawczej dziecka i umiejętności skutecznego poszukiwania odpowiedzi na stawiane problemy. Oczywiście bardzo ważne jest, aby zabawy były dostosowane do wieku dziecka, by stawiane zadania były interesujące, a ich wspólne wykonanie sprawiało radość. Tylko wówczas dziecko będzie chętnie uczestniczyło w zabawie, będzie rozwijało się w sposób nieskrępowany i będzie gotowe na coraz ambitniejsze wyzwania. Pamiętajmy, że zbyt nisko zawieszona poprzeczka nie stymuluje w ogóle rozwoju dziecka, a zawieszona zbyt wysoko- powoduje, że dziecko szybko się zniechęca i traci wiarę we własne możliwości.

Umiejętności, jakie dziecko zdobywa od najmłodszych lat poprzez zabawę, pomogą mu w przyszłości w codziennym życiu oraz w zmaganiach szkolnych, bowiem zabawy matematyczne mają duże znaczenie w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy realizacji wielu zadań dydaktycznych i wychowawczych, np.:

  • Umożliwiają rozumienie pojęć matematycznych na poziomie intuicyjnym,

  • Pozwalają w naturalnych sytuacjach ćwiczyć biegłość rachunkową i techniki sprytnych rachunków,

  • Wspomagają zdobywanie i utrwalanie wiedzy oraz posługiwanie się zdobytymi informacjami,

  • Uczą dokładności, cierpliwości i wytrwałości w pokonywaniu trudności,

  • Kształcą zaradność, śmiałość, odwagę i odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji oraz pracowitość,

  • Uczą zarządzania ryzykiem i poszanowania reguł.
     

Głównymi celami zabaw matematycznych są rozwijanie zdolności poznawczych i samodzielnego logicznego myślenia dziecka  oraz  rozumienie  określonych  podstawowych  pojęć matematycznych   wraz   z   opanowaniem   odpowiednich umiejętności. Umiejętności  matematyczne  ( dodawanie i odejmowanie) u dzieci kształtują się przez wiele lat i polegają na przechodzeniu  od konkretu  do symboli.  Małe  dziecko nie nauczy się  liczyć  przez  obserwowanie tej czynności u innych. Najważniejsze   jest,   by   miało   możliwość   dotykania i manipulowania przedmiotami, czyli działania z liczmanami (konkretami).

           Zabawy   matematyczne   pozwalają   też   wykształcić  u   dziecka   umiejętność   oceny   odległości,   mierzenia, porównywania  oraz myślenia analitycznego. Dzięki  zabawom tego  typu  rozwijamy  zainteresowania  matematyczne  dzieci, utrwalamy  sprawności  rachunkowe, zwiększamy  możliwości intelektualne dziecka, ćwiczymy  koncentrację, uwagę, pamięć spostrzeżeniowo- wzrokową i słuchową.

           Chcąc przeprowadzić zabawy matematyczne można wzbogacić wyposażenie sali wykorzystując materiały łatwo dostępne dla nauczyciela i dla dzieci.

Do   zabaw   matematycznych  można   wykorzystać kamyki,   wieszaki, klamerki, pudełka, kartoniki, patyczki po lodach, guziki, kapsle   i    wiele   innych   podobnych   ,,śmieci”.   Dzieci   z   wielkim zainteresowaniem   i   zaciekawieniem    oglądają    tego    typu   przedmioty   i   nimi    manipulują.

 

PRZYKŁADY I PROPOZYCJE ZABAW MATEMATYCZNYCH DLA DZIECI

 

  • ZABAWY MATEMATYCZNE Z KAMIENIAMI

Kamyk do kamyka

Potrzebne będą: kamienie różnej wielkości i kształtów. Mogą być ogrodowe, kupione w jednym ze sklepów ogrodniczych.

 Małe czy duże?

Daj dziecku kilka kamieni (na początek trzy, cztery) wyraźnie różniących się wielkością. Pokazuj je mówiąc: ,,Ten kamyk jest duży, ten mały”, ,,Ten jest największy , a ten najmniejszy”. Ułóż kamienie od największego do najmniejszego, opisując, co robisz. Poproś dziecko, by pokazało, który kamyk jest duży, a który mały. Ułóżcie je według wielkości.

 Budujemy wieżę

Pokaż jak z trzech, czterech płaskich kamieni zbudować wieżę, niech dziecko zrobi swoją. Musi wybrać kamyki według wielkości, od największego, inaczej wieża się zawali- pomóż mu.

 Więcej czy mniej?

Pogrupuj kamyczki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Poproś dziecko, by pokazało, w której kupce jest ich więcej.

 Podłużne czy okrągłe?

Pokaż kamienie o różnych kształtach i nazwij je. Zachęć dziecko, by podzieliło je na dwie kupki- z kamyków okrągłych i podłużnych. To ważna nauka segregowania według podobieństw.

 Figury i kształty

Ułóż z kamyków kółko. Nazwij je i pomóż ułożyć podobne. Zapytaj: ,,Które kółko jest większe, moje czy twoje?”. Potem układajcie trójkąty i kwadraty. Poproś dziecko, by ułożyło dwa kółka, następnie dwa kwadraty i powiedz: ,,Ja mam dwa kwadraty. Tyle samo co ty kółek.

 Ile kamieni?

Niech dziecko policzy, ile ich zebraliście. Spróbujcie układać z kamieni bardziej skomplikowane kształty. Pokaż, że jeśli ułożysz trójkąt, a potem dodasz kwadrat, to powstanie domek. Dwa kółka, dwa prostokąty i jest samochód.

 Dwa plus jeden

Teraz możecie pobawić się w dodawanie: ,,Jeśli ja mam jeden kamyk, a ty dwa, to ile mamy ich razem? A jeśli ja teraz zabiorę tobie jeden, ile ci zostanie? Ile ja będę miała?

 

  • ZABAWY MATEMATYCZNE Z PATYKAMI


Potrzebne będą: krótkie i dłuższe patyczki, sosnowe igły. Można wykorzystać wykałaczki, zapałki lub patyczki do nauki liczenia.

 Krótkie czy długie?

Porównywanie długości patyczków. Poprosić, by dziecko z dwóch różnych wybrało dłuższy.

 Wprowadź pojęcie średni

Wskaż patyk, który jest dłuższy od tego i krótszy od tamtego. Pokaż, jak z trzech wybrać najdłuższy i najkrótszy. Pogrupujcie je na długie i krótkie. Ile jest w jednym zbiorze, ile w drugim? Kolorowe patyczki do liczenia segregujcie według barw.

 Literki i cyferki

Jeśli uzbieracie cztery patyczki, możecie z innych ułożyć cyfrę 4. Powiedz: ,,Mamy dwa patyki długie i dwa krótkie. Ile jest razem?’’

 Listki, szyszki, kawałki kory, piórka…Wszystko, co znajdziemy w parku, na placu zabaw, w lesie czy piaskownicy, może się stać wspaniałą ,,pomocą naukową”

 

  • ZABAWY MATEMATYCZNE NA PIASKU

Kreski na piasku

Potrzebne będą: kreda oraz chodnik lub patyk do rysowania i ubity grunt albo piasek.

 Rysowanie

Niech dziecko swobodnie rysuje kreski, a potem próbuje odwzorować zamknięty kształt typu koło.

Co gdzie jest?
Rysując, używaj pojęć: ,,obok”, ,,nad”, ,,pod”, ,,w środku”.

Określanie położenia rzeczy względem siebie to ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Narysuj koło i poproś, by dziecko narysowało w środku mniejsze. Potem drzewo- niech umieści nad nim słońce i obok psa.

 Gra w klasy

Wyrysuj schemat (połączone kwadraty jeden nad drugim, boczne ręce, podzielone koło jako głowa), wpisz w pola cyfry od 1 do 10. Rzucamy kamień, skaczemy po niego raz na jednej, raz na dwóch nogach, obrót i z powrotem. Dziecko ćwiczy liczenie, poznaje cyfry.

 

  • ZABAWY MATEMATYCZNE - LISTKI, KWIATKI, PIÓRKA

Potrzebne będą: różnych rozmiarów i kształtów liście, kwiatki, kawałki kory, ptasie piórka.

 Ciężkie czy lekkie?

Wybierz spory kamień oraz listek. Powiedz: ,,Zobacz, listek jest lekki, a kamień ciężki”. Daj dziecku do rączki, by poczuło różnicę. Wybierz jeszcze kilka par. Razem oceniajcie, co jest ciężkie, a co lekkie.

 Wzorki

Ułóż prosty wzór, np. kwiatek, listek, kwiatek, listek, kwiatek itd. Pokaż go dziecku, powtarzając głośno nazwy, by uświadomiło sobie powtarzalność wzoru. Poproś, by spróbowało go kontynuować.
 

Jaki kształt?

Pokaż, że piórko może przypominać drzewo, a listek np. chmurkę. Zachęcamy dziecko, by samodzielnie poszukało podobieństw.

 Łączymy w pary

Poproś:,, Znajdź dwa takie same patyczki”, ,,Daj mi dwa duże kamienie”, ,,Wybierz dwa żółte kwiatki”

Wzorki

Bawimy się podobnie jak z młodszym dzieckiem, ale wzory mogą już być troszkę trudniejsze, np. listek, listek, kamyk, piórko, listek, listek, kamyk, piórko itd. Poproś dzieci, by kontynuowały układ. Potem zaproponuj, by wymyśliło własny wzór.

 Czego tu brakuje?

Potrzebujemy kilku różnych przedmiotów ( np. kwiat, kamień, piórko, patyk, szyszka). Układamy je w rzędzie, głośno je razem nazywamy, pozwalamy się przyjrzeć i zapamiętać. A teraz zagadka! Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel w tym czasie zabiera jedną rzecz. Dzieci otwierają oczy i zgadują, czego brakuje. Liczbę i urozmaicenie przedmiotów zmieniamy w zależności od możliwości dzieci.

 Liczymy

Poproś dziecko, by podało ci cztery listki. Powiedz: ,,A teraz chcę dwa kwiatki i jedno piórko”.
 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

13 marca 2023 r. w przedszkolu odbyła się Prelekcja dla Rodziców i Rady Pedagogicznej nt. Skuteczność nauczania matematyki w wieku przedszkolnym - zabawy w domu i w przedszkolu".

Prelekcję poprowadziła p. Katarzyna Urbannauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, która wyjaśniła w jaki sposób rozwijać zainteresowania i uzdolnienia matematyczne dzieci, jak uczyć matematyki na różne sposoby już w wieku przedszkolnym. Uczestnicy spotkania poznali przykłady domowych zabaw i gier, które odgrywają istotną rolę w rozwijaniu kompetencji matematycznych.

Jako kolejna głos zabrała p. Jolanta Żuczek – nasz przedszkolny instruktor gry w szachy, która przekonywała rodziców, że gra w szachy to aktywność, którą warto zainteresować dzieci już w wieku przedszkolnym. Szachy mogą naprawdę wiele nauczyć, ponieważ grając w nie, dzieci rozwijają swoją wyobraźnię, uczą się logicznego i kreatywnego myślenia, koncentracji uwagi, a także rozwijają wiele pozytywnych cech charakteru.

 „Z RZECZY NAJMNIEJ WAŻNYCH , SZACHY SĄ NAJWAŻNIEJSZE” ( Botwinnik)

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu, a także kształtowaniu całego wachlarzu umiejętności potrzebnych każdemu człowiekowi w ciągu całego życia. Im wcześniej ktoś opanuje grę w szachy – tym bardziej to procentuje na różne obszary jego życia. Wpływają wszechstronnie na rozwój dziecka. Dzieci w tej grze dostrzegają przede wszystkim dobrą rozrywkę , świetną zabawę. I nie zdają sobie sprawy z tego ,że bawiąc się szachami - uczą się i doskonalą swoje umysły. Dzieci grające w szachy charakteryzują się większą wyobraźnią , a wyobraźnia jest odpowiedzialna za kreatywność i rozwój twórczego potencjału , to od wyobraźni zależy umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów i strategia działania. Gra w szachy jest również dobrym narzędziem stymulującym rozwój emocjonalny - wyrabia odporność emocjonalną , konsekwencję i wytrwałość w działaniu, poczucie obiektywizmu, uczy tolerancji i właściwej reakcji na porażki. Wybitni psycholodzy dowodzą , że w wieku 6-12 lat zachodzi proces formowania się tzw. mechanizmu działania umysłu. W tym ważnym okresie d dziecko uczy się rozgrywać i analizować wszystkie sytuacje w swoim umyśle, zanim cokolwiek zrobi lub powie. Szachy są idealnym narzędziem , służącym właśnie temu , aby prawidłowo rozwinąć mechanizm działania umysłu dziecka. Poza tym ta królewska gra jest grą wyjątkowo demokratyczną, ponieważ – to nie siła fizyczna decyduje o zwycięstwie… sukces zależy tylko od własnej pracy umysłu i wyćwiczonych umiejętności…Poprzez zasady gry, reguły szachowej rywalizacji formułuje się morale dziecka , a to jedna z najważniejszych cech budujących osobowość.

Dla niektórych dzieci szachy mogą stać się pasją na całe życie , jednak wszystkie dzieci grające w szachy - odnoszą dzięki temu duże korzyści… I w ogóle świat ma nieskończenie wiele pożytku z ludzi , którzy grają w szachy…

Opracowała J. Żuczek

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

PORADNIK MATEMATYCZNY DLA RODZICÓW

MAŁE CO NIE CO O GRZE W SZACHY
czyli kilka słów naszego przedszkolnego instruktora gry w szachy - Pani Joli Żuczek

Szachy to starożytna gra , jej zasady łączą w sobie elementy nauki, sztuki i sportu opartego na rywalizacji. Jest to gra absolutnie dla wszystkich. Jeśli chodzi o moje relacje z szachami – to jestem takim zwykłym graczem szachowym, nie aspirującym do tego, by osiągnąć w szachach szczyty. Gram dla czystej przyjemności – podobnie jak dzieci. Gram w szachy przeważnie z dziećmi i jest to naprawdę wyjątkowo atrakcyjna rozrywka. Ogromnie cieszą mnie takie sytuacje, kiedy dzieci wygrywają ze mną… Właśnie wtedy dzieci stają się takimi graczami szachowymi, którzy aspirują do tego, by osiągnąć w szachach szczyty… Chociaż one sobie tego nie uświadamiają, że mają takie właśnie aspiracje… i wygrywają partyjkę szachową zasłużenie – bo myślą, kombinują, planują… - bo grają właściwie trochę tak ,jak gra arcymistrz szachowy… I to mimo tego ,że one dopiero opanowywują podstawy tej gry, zdobywają doświadczenie w grze , w warunkach rywalizacji. Wielu ludzi uważa rywalizację za wadę, za coś negatywnego. Jednakże rywalizacja – czyli ten sportowy element w szachach uważany jest przez wybitnych szachistów i nie tylko za wielką zaletę… Rywalizacja między innymi gwarantuje osiąganie dobrych wyników w tej grze. By stać się graczem klasy arcymistrzowskiej , czyli takim, który dzięki swojemu rozumieniu szachów – ma przewagę nad tysiącami zwykłych graczy – trzeba rozwinąć w sobie szereg rozmaitych cech. Cechy te są skupione na takich trzech grupach: pierwsza grupa cech dotyczy takich cech, którymi charakteryzuje się artysta – twórca ; druga grupa to cechy, które kumuluje w sobie wyrachowany praktyk; a trzecia grupa dotyczy cech, które posiada opanowany zawodnik. Rozwijanie tych cech to ciągłe doskonalenie gry w szachy. Odbywa się to poprzez systematyczny trening. I wtedy w graczu zwykłym rośnie siła i poprawia mu się styl gry. W książce pt. „Graj jak arcymistrz” – wielki szachista Aleksander Kotow napisał, że trzy filary szachowego mistrzostwa to: ocena pozycyjna, oko wyczulone na kombinacje oraz umiejętność analizy wariantów. Nauka gry w szachy, to w zasadzie nic innego jak zdobywanie kompetencji w tych trzech obszarach. Ktoś, kto chce dobrze grać w szachy – musi stać się dobrym obserwatorem, analitykiem i strategiem. Powinien dokonywać błyskawicznej analizy i oceny sytuacji na szachownicy i na podstawie tego – opracowywać odpowiedni plan gry – czyli podejmować właściwe decyzje. Znany szachista Aljechin zdefiniował następującymi słowami kim jest arcymistrz szachowy: „W czasie turnieju szachowego mistrz musi postrzegać siebie jako kogoś pomiędzy ascetycznym mnichem a drapieżnikiem”. Osiąganie dobrych wyników w tej grze wymaga silnych nerwów, skupienia uwagi, fizycznej twardości, oszczędnego gospodarowania swoją siłą , spokoju, wytrwałości - czyli krótko mówiąc: charakteru…

Opracowała J. Żuczek

 

... a tak wygladaja rozgrywki naszych przedszkolnych szachistów... 

                             
 
                                    

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Serdecznie zapraszamy Państwa na Prelekcję dla Rodziców i Rady Pedagogicznej:
Skuteczność nauczania matematyki w wieku przedszkolnym
                   - zabawy w domu i w przedszkolu".

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU I WYSTAWA POKONKURSOWA W HOLU PRZEDSZKOLA

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 PORADNIK MATEMATYCZNY DLA RODZICÓW

Propozycje zabaw  matematycznych dla rodziców i dzieci w artykule poniżej
Wspieranie edukacji matematycznej dzieci – matematyka w zabawie

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
 

Zapraszamy do udziału w przedszkolnym konkursie plastyczno – technicznym pt.: "GRA MATEMATYCZNA"

Konkurs wynika z założeń projektu: „ KODUJEMY, RUSZAMY SIĘ I GRAMY– MATEMATYCZNE KOMPETENCJE ROZWIJAMY”
– w ramach II edycji programu grantowego „ Rosnę z matematyką!” Fundacji mBanku

Szczegóły konkursu

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

NOWO ZAKUPIONE POMOCE MATEMATYCZNE

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Nasze przedszkole znalazło się wśród zwycięzców - kreatywnych projektów wspierających edukację matematyczną najmłodszych w II edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”! sponsorowanego jest przez mBank.

 

Tytuł naszego autorskiego projektu edukacyjnego brzmi: 
„KODUJEMY, RUSZAMY SIĘ I GRAMY  
- MATEMATYCZNE KOMPETENCJE ROZWIJAMY” 

Projekt realizowany będzie od 1 marca 2023 roku do 30 czerwca 2023 roku. 
Uczestniczyć w nim będą dzieci z wszystkich grup.

Cele projektu:

1. Wsparcie rozwoju kompetencji matematycznych dzieci w wieku 3-6 lat, 
poprzez codzienne zajęcia, zabawy z wykorzystaniem nowych gier i pomocy 
do kodowania połączonych z ruchem, prowadzone w okresie od 1 marca
do 30 czerwca 2023 r. 

2. Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola się o nowe gry i pomoce 
dydaktyczne co wpłynie na urozmaicenie codziennych zajęć nowymi metodami,
 a tym samym przyczyni się do niwelowania trudności i rozwijania uzdolnień 
matematycznych u dzieci.

3. Promowanie dobrych praktyk edukacyjnych, popularyzacja w szczególności 
edukacji matematycznej wśród rodziców poprzez prelekcję i poradnik 
matematyczny dla rodziców na stronie przedszkola oraz w środowisku lokalnym 
poprzez informacje w mediach.