GRUPA V REALIZUJE OGÓLNOPOLSKI PROJEKT "CZUCIAKI Z KRAINY EMOCJI" - ŚMIESZKA
Marta Pieja
Z radością informujemy o rozpoczęciu realizacji przez dzieci grupy V wyjątkowego Ogólnopolskiego Projektu „Czuciaki z Krainy Emocji”.....
Projekt ten to innowacja pedagogiczna o charakterze psychoedukacyjnym. Jej celem jest wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci poprzez wykorzystanie bajek, muzyki, zabaw oraz działań artystycznych.
Dzieci poznają Czuciaki – postacie symbolizujące wybrane emocje takie jak radość (Śmieszka), smutek (Markotek), zdziwienie (Pan Łał), złość (Gniewek), strach (Bojek), znudzenie (Nudek), dumę (Brawojka), zazdrość (Pan Zielonek), wstyd (Tremek), wstręt (Pan Ble), współczucie (Empatek). Każda z postaci zamieszkuje inną wyspę w Krainie Emocji, a ich spotkania z bohaterami bajek służą jako punkt wyjścia do rozmów, aktywności i wspólnych doświadczeń emocjonalnych.
Główne cele projektu to:
1. Rozpoznawanie emocji – nauka nazywania i rozumienia swoich uczuć.
2. Poznanie siebie – zrozumienie reakcji emocjonalnych i ich źródeł.
3. Regulacja emocji – ćwiczenie panowania nad silnymi czy trudnymi emocjami.
4. Relacje i empatia – budowanie umiejętności rozpoznawania emocji u innych i okazywania wsparcia.
5. Świadomość emocjonalna – zrozumienie, że wszystkie emocje, także trudne, są naturalne i ważne.
6. Dobrostan i rozwój – wspieranie rozwoju emocjonalnego i psychicznego dziecka w atmosferze radości, zaufania oraz bezpieczeństwa.
25 września dzieci poznały pierwszą emocję Śmieszkę, która zamieszkuje Wyspę Radości.
„Kiedy czuję radość, to…” - dzieci próbowały słownie, mimiką i ruchem wyrazić to uczucie (skaczę, biegam, tańczę, czasami płaczę z radości, dostaję czkawki ze śmiechu…). Dzieci wypowiadały się, w jakich sytuacjach są szczęśliwe. Poznały historię Antka, a także piosenkę „Czuciaków z Krainy Emocji”. Wszyscy dowiedzieliśmy się, że radość to wspaniałe uczucie. Należy jednak nauczyć się nią kierować – czasami z radości nie wiemy co robimy i możemy zrobić komuś krzywdę, tak jak zdarzyło się to Antkowi, bohaterowi opowiadania. Radość to nie tylko śmiech, skakanie ale także ciepłe chwile, które pamiętamy przez całe życie. Dzięki wspólnym zabawom, rozmowom i ćwiczeniom dzieci mogły odkryć, czym jest radość i w jakich chwilach ją przeżywamy. Przedszkolaki założyły także własne emocjonalne książeczki, do których będą dodawać kolejne doświadczenia i wspomnienia związane z emocjami. W ten sposób powstanie piękna kronika naszej przedszkolnej podróży przez Krainę Emocji. Jednym z głównych założeń projektu jest nauczenie dzieci nazywania swoich emocji i mówienia o nich. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają dorośli, a zwłaszcza rodzice. Dom jest bezpieczną przestrzenią, w której pojawiają się różne emocje, również takie, których nie lubimy przeżywać. Jednak każda emocja powinna być należycie „zaopiekowana”, aby w przyszłości dzieci potrafiły radzić sobie zarówno z niekontrolowanym wybuchem radości, jak i złości.
Zachęcamy Państwa do rozmów z dziećmi o emocjach w domu – to doskonałe przedłużenie działań przedszkolnych, których celem jest budowanie więzi społecznych oraz zwiększanie odporności psychicznej.
FOTORELACJA - KLIKNIJ W ZDJĘCIE